Los medios de Baleares se unen contra los vetos a periodistas

Directores de diarios, emisoras de radio, agencias y webs informativas de las islas se comprometen a rechazar vetos a periodistas y ruedas de prensa sin preguntas

Tras los últimos episodios de vetos en ruedas de prensa a periodistas en función de los medios en los que trabajan, la Asociación de Periodistas de las Islas Baleares (APIB) y el Sindicato de Periodistas de las Islas Baleares (SPIB) promueven una declaración conjunta en la que los máximos responsables de la mayoría de empresas periodísticas de la Comunidad rechazan los intentos de condicionar el trabajo de los periodistas y defienden su derecho a oponerse a vetos a compañeros. Las dos entidades representativas de los trabajadores del sector y los directores de casi todos los medios amparan los plantes ante situaciones de discriminación y ofensa a los periodistas. Asimismo, rechazan que se convoquen comparecencias de prensa en las que se impide formular preguntas, utilizando a los profesionales como meros altavoces o elementos de un decorado de falsa transparencia.

Han firmado el compromiso contra los vetos los directores de Ara Balears, Última Hora, Diario de Mallorca, Diario de Ibiza, Menorca, RTVE, Canal 4, SER, Cope, Onda Cero, EsRadio, Radio Pollença, Radio Illa Formentera, EFE, Europa Press, Mallorca Diario, Diari de Balears, L’ESTEL, Nou Diari y Menorca al día.

APIB y SPIB animamos a los responsables de los medios que no se han adherido a sumarse a la declaración para amparar a sus periodistas cuando deban enfrentarse a actitudes de censura y manipulación cuyo rechazo supone no solo una reivindicación de la dignidad de la profesión sino, sobre todo, una reivindicación de la información libre y plural, que es un derecho de la sociedad y una condición de la democracia.

Declaració contra el veto als periodistes

Fa uns dies (19 de gener de 2021), els periodistes de tres mitjans de comunicació varen ser vetats en una roda de premsa, un fet que no és nou -en els darrers temps, diferents entitats han imposat el seu veto contra els periodistes que signaven informacions discrepants-, com tampoc no ho són les pràctiques que es produeixen en algunes ocasions amb la mateixa finalitat manipulativa, com les rodes de premsa a on no s’admet un torn de preguntes.

Aquestes actituds, que denoten un menyspreu per la funció que exercim els periodistes a les societats democràtiques, coincideixen amb la proliferació d’atacs verbals i assetjaments a professionals de la comunicació en cobertures informatives en espais públics.

Són situacions que suposen un greu precedent per a la preservació d’un dret fonamental com és el de la informació, per diversos motius:

  • Primer, per les acusacions implícites, i no argumentades, de suposada manca d’objectivitat dels companys vetats, pel simple fet de pertànyer a un mitjà o a un altre.
  • Segon, perquè són un intent clar de manipulació de la notícia, que afecta tota la professió. Amb la imposició de vetos, els organitzadors, a priori, decideixen qui i com transmetrà la informació i qui no ho podrà fer.
  • I tercer, perquè és una clara coacció als professionals de la informació i un intent de condicionar el desenvolupament de la seva funció.

La llibertat de premsa és una facultat individual reconeguda al professional en l’exercici de la seva tasca. El seu manteniment garanteix el dret col·lectiu a la informació. Per tant, la prohibició als professionals de la comunicació d’exercir la seva feina, així com qualsevol atac per tal de limitar-la, atempta contra un dels pilars bàsics de la democràcia i això no es pot consentir.

El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB), l’Associació de Periodistes de les Illes Balears (APIB) i els responsables dels mitjans de comunicació sotasignants declaren el següent:

  • Rebutjam absolutament qualsevol intent de constrènyer la llibertad d’informació i el dret a informar dels professionals periodistes.
  • Exigim respecte a la tasca informativa, en igualtat de condicions per a tots els periodistes, en les convocatòries de caràcter públic, i també reclamam que se respecti la seva integritat.
  • Defensam i protegim el dret dels periodistes a exercir la seva llibertat de consciència, i a actuar-ne en conseqüència davant el veto explícit a periodistes a una roda de premsa. Garantim el seu dret individual a l’objecció i a no prendre part en una convocatòria de premsa quan es produeixin situacions a les quals es vulneri la igualtat d’accés a la informació, o s’ofengui o discrimini a un professional pel fet de treballar en un mitjà de comunicació determinat.

SIGNANTS: Ara Balears, Última Hora, Diario de Mallorca, Diario de Ibiza, Menorca, RTVE, Canal 4, SER, Cope, Onda Cero, EsRadio, Radio Pollença, Radio Illa Formentera, EFE, Europa Press, Mallorca Diario, Diari de Balears, L’ESTEL, Nou Diari y Menorca al día.

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s